dinsdag 20 november 2007

Inspiratie

Twee jaar geleden kwam ik enthousiast terug van het Fusion Congres. De mix van marketing en communicatie werd op een zeer inspirerende manier gebracht. Veel afwisseling, veel jonge en enthousiaste deelnemers. Voor mij in ieder geval een goede reden om dit jaar weer te gaan.

Nu kan het zijn dat ik me er te veel van had voorgesteld, maar eigenlijk was het wat teleurstellend. De thema’s van de dag waren globalisering, digitalisering en mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Dat is wel erg breed. Resultaat was dat er veel open deuren werden ingetrapt. Natuurlijk weet iedereen dat China in opkomst is, dat het surfgedrag van consumenten een interessante database kan opleveren en dat MVO alleen werkt als je het werkelijk meent. Authenticiteit kun je nu eenmaal niet imiteren. Dat werd overigens heel goed zichtbaar in de presentaties van Tex Gunning van Vedior en
Eckart Wintzen.

Heb ik dan helemaal niets geleerd?

Jawel. Dat je als cateraar er verstandig aan doet je van te voren te laten informeren over de bijeenkomst. Wat hadden ze goed kunnen scoren met biologische kip en andere biologische hapjes. Dat het met een zaal van 400 gasten heel goed werkt om vragen te stellen via sms en ze direct te beantwoorden. En dat het aanprijzen van producten op internet op steeds creatievere manier gebeurt. Voor dat laatste verwijs ik graag naar de site www.gettheglass.com. Een fascinerend bordspel op internet. Kijk uit! Het is verslavend…

Het belangrijkste dat ik heb geleerd is dat de basis van maatschappelijk verantwoord ondernemen ligt bij het informeren van de consument. Weet jij bijvoorbeeld dat de productie van een natuurlijk product als katoen zeer vernietigend is voor het milieu? Dergelijke informatie heb je wel nodig om bewust te kunnen kiezen tussen ‘het zal mijn tijd wel duren’ en ‘een wereld voor onze kinderen’. Een keuze die uiteindelijk bij jou ligt.

Bea de Buisonjé

Geen opmerkingen: